Hauzan Muttaqin

Hauzan Muttaqin

Wednesday, 17 August 2011

kebebasan yang aku pinta

Salam,

sempena bulan kemerdekaan negara yang aku cintai ini, teringin juga nak berkias mengenai kebebasan.tapi kali ini aku tak mahu berbicara tentang keamanan sejagat mahupun pemberontakan pengganas, cukuplah sekadar aku membicarakan keamanan dan pemberontakan yang wujud dalam jiwa aku. usia kini yang mula menjengah 20-an ternyata memberi satu tamparan hebat buatku..jika dahulu aku bingung tatkala melihat anak2 muda melaungkan kata2 kebebasan..entah apa yang mereka inginkan..kebebasan jenis bagaimana yang mereka perjuangkan..tapi kini aku mula mendapat idea dan intisari perjuangan mereka..mmg pada saat ini jiwa dan nafsu keremajaan itu akan melodak dan membuak2 demi menegakkan sesuatu yang diperjuangkan..

sukar juga nak mengawal rasa ini.namun apa yg aku lakukan ternyata berkesan buat sesetengah keadaan..masih ingt lagi satu ceramah agama yang mengingatkan aku tentang kekuatan seorang insan..sesungguhnya kekuatan insan itu bukanlah pada hebatnya dia di medan perang, tapi sejauh mana dia mampu mengawal kemarahan..elemen marah yang membara ini seperti API, justeru sudah tentu ianya datang dari makhluk ALLAH yang diciptakan dari api..kata orang, bila tgh marah, ubah la posisi anda.kalau tgh berdiri, duduklah...bagiku tips ini berkesan pada sesetengah tempat dan keadaan je mengikut level kemarahan aku..tetapi, yang paling berkesan adalah sewaktu aku beristighfar dan berwudhuk..tatkala air melalui muka, mmg rasa seperti satu kebakaran besar telah berjaya dipadamkan....ternyata kemarahan itu boleh dikawal sebenarnya,cuma kene pandai and tahu caranya..

harapan aku, moga2 aku tak lagi menjadi insan yang mudah untuk dikawal makhluk api itu..dan aku juga akan menjadi insan yang kuat ketahanan dirinya unutk mengawal perasaan marah ku...
=)

No comments:

Post a Comment