Hauzan Muttaqin

Hauzan Muttaqin

Tuesday, 18 September 2012

Perubahan pasti berlaku

Salam,
Perubahan sentiasa, pasti dan akan terus berlaku. Bukan hanya pada insan biasa seperti aku, malah berlaku pada segenap perkara. Ramai yang dambakan perubahan. Keadaan hidup yang tidak sempurna buatkan manusia inginkan perubahan hidup. Daripada buruk kepada baik. Kalau sudah baik, manusia dambakan yang lebih baik. Perubahan sesuatu yang pasti. 

Tapi, bagaimana dengan penerimaan kita? Lihat pada jenis perubahan yang terjadi. Rakyat impikan perubahan kerajaan dek kerana kerajaan sedia ada yang penuh dengan ketirisan. Ibu bapa, inginkan perubahan pada hidup dan diri sendiri agar keluarga lebih bahagia memandangkan keadaan ekonomi dan sosial sekarang yang menekan. Malah diri sendiri, mengharapkan perubahan pada diri yang mampu menjamin masa depan kelak. 

Namun, tak mudah menerima sesuatu perubahan ini. Tambah lagi apabila sesuatu perkara yang nak diubah itu telah lama menjadi kebiasaan. Menjadi darah daging dan sesuatu yang wajib dilakukan. Masa itu, perubahan ini akan dianggap kejam dan menghancurkan keamanan sedia ada yang pernah dinikmati. Sudah lama bergelumang dalam keadaan begitu, tapi pabila perubahan baru dibawa, sukar diterima. Kenapa? Ianya sudah sebati dalam hati dan sanubari. Sudah menjadi kemestiaan hidup. 

Lalu bagaimana? Pinggirkan perubahan dan kekal di takuk lama? Ahh... tidak. Itu bukan solusi terbaik. Menerima bukan mudah, melepaskan lebih sengsara. Mungkin perubahan yang ingin dibawa ini sesuatu yang baik bagiku. Entah dari ideologi atau falsafah mana yang dia dapat, tapi yang pasti, dia inginkan perubahan. Dan aku merelakannya.Menuruti kata-kata dan arus perubahan yang ingin dibawa. Tanpa banyak soal dan kerenah, aku menerima. Namun aku dahagakan penjelasan. Penjelasan kepada semua ini. Mungkin belum masanya untuk aku suarakan.Lalu aku memutuskan untuk membiarkan saja perubahan itu masuk meresap diantara kita. Mengharapkan pengakhiran yang baik daripada perubahan ini. Moga-moga kau ada penjelasan munasabah kepada tindakanmu ini. Agar aku tidak keliru dan tersalah tafsir.Perubahan pasti berlaku. 

No comments:

Post a Comment