Hauzan Muttaqin

Hauzan Muttaqin

Saturday, 16 February 2013

#manusia

Lihat pada luaran langsung tidak menjamin dalaman yang sempurna
Ramai di kalangan kita mencuba yang terbaik untuk nampak baik di mata manusia lain
Tanpa menampakkan diri sebenar kita
Bukan orang sahaja, malahan kita sendiri pun kadang-kadang tidak sedar bahawa perbuatan kita itu melitupi diri sebenar kita, semata-mata untuk meyakinkan orang lain ataupun menutup keaiban diri.
Begitu juga dengan orang yang aku kenal. Pada kebanyakannya, ramai yang begitu.
Namun ada segelintir yang begitu jujur. Dan ada juga yang aku sudah kenal luar dalamnya dek kerana terlalu lama bersama denganku. Sebagai contoh rakan sekolah menengahku, mereka ini kebanyakannya jarang menipu mata aku kerana aku sudah kenal isi hati dan naluri mereka. Tetapi yang selalunya bersusah payah bermuka-muka ini adalah mereka yang belum akrab hubungan dengan mereka. Maka timbullah pelbagai tipu helah dan cara penipuan untuk cuba mengaburi mata aku. Kononnya mereka ini manusia terbaik untuk dijadikan sahabat dan taulan. 

Ingatlah, jangan mudah tertipu dek kerana kepandaian mereka ini memperlihatkan diri mereka di khalayak ramai. Berjaga-jagalah dalam bersahabat dan cubalah sedaya upaya kita menjadi sahabat yang terpuji dan berguna kepada rakan kita. Berlaku jujur itu adalah lebih manis dalam hubungan berkawan, kerana dari situlah akan timbul persefahaman.

#pengajaran berdasarkan pengalaman. kenal dengan seseorang dalam tempoh 6 bulan ++. Memang tak seperti apa yang kita sangkakan berdasarkan luaran yang ditunjukkan. Sedarlah, dunia memerhati...=)

No comments:

Post a Comment