Hauzan Muttaqin

Hauzan Muttaqin

Thursday, 7 February 2013

#motivasi

Masalah dan Kopi.

Hidup kita memang sentiasa dihujani masalah, dugaan dan cabaran. Kata orang, hidup tak indah jika tidak diuji. Kerana ujian itulah yang menjadikan manusia lebih daya tahannya. Analogi seorang ustaz tentang masalah dan manusia amat menarik perhatianku sehingga tergerak untuk aku berkongsi semula.

Katanya, masalah dalam hidup kita ibarat segenggam serbuk kopi. Jika kita larutkan serbuk kopi itu didalam cawan kecil, nescaya pahit benar rasa kopi itu. Tetapi cuba kita larutkan segenggam kopi itu dalam sebuah telaga ataupun kita campakkan ke dalam laut. Pasti hilang rasa pahit kopi itu.

Dua pengajaran aku belajar daripada analogi ini:

1) Masalah diibaratkan sebagai segenggam kopi. Maksudnya, masalah itu kekal dan akan sentiasa datang. Malah Allah pun kata, Dia akan uji hambaNya. Dan ujian ini adalah untuk meningkatkan darjat kita di sisiNya. Sedangkan dalam sistem pembelajaran kita pun diterapkan ujian peperiksaan sebagai penanda aras terhadap kesediaan kita dalam akademik. Untuk naik ke semester seterusnya, haruslah lulus semester sebelumnya. Begitu juga ujian Allah. Mustahil sangat bagi kita untuk tidak menerima sebarang masalah dalam hidup ini. Jadi bersedialah sentiasa untuk menghadapinya.

2) Kuantiti air itu ibarat hati dan jiwa kita. Jika besar jiwa kita, nexcaya mudah saja kita menangkis masalah itu. Contoh paling dekat adalah pesakit kanser. Kebanyakan pesakit yang berjaya keluar daripada kepompong masalah itu selalu digelar sebagai manusia berjiwa besar. Jiwa besar inilah yang kita perlukan untuk menghadapi sebarang masalah. Kata orang juga, " Alah bisa , tegal biasa". Makin lama kita menanam benih ketabahan dalam diri, makin kuat kita untuk menghadapi masalah mendatang.



No comments:

Post a Comment