Hauzan Muttaqin

Hauzan Muttaqin

Thursday, 7 February 2013

#politik

Kuasa Media

Sebelum ini tidak pernah dijemput mana-mana ahli dari pihak 'sebelah sana' untuk menjadi ahli panel. Namun kali ini amat menarik perhatian apabila seorang tokoh parti 'sebelah sana' dijemput untuk memberi pencerahan. Perkara yang dibincangkan sudah tentu tentang kesediaan kedua-dua parti untuk PRU13. Ada beberapa aspek yang menjadi persoalan positif dan negatif di mata aku. Mungkin pendapat ini salah dan mungkin juga ada rasionalnya,

Persoalan positif
1) Keterbukaan pihak 'biru' untuk berbicara tentang politik.
2) Peluang kepada pihak 'hijau' untuk diketengahkan, kerana bukan mudah untuk mereka menembusi media massa sekarang yang dikawal ketat oleh pihak lain.

Persoalan negatif
1) Kenapa sekarang baru dijemput panel dari pihak lain untuk memberi pendapat
2) Kenapa dijemput tokoh tersebut untuk menjadi panel? Adakah mengambil kesempatan sempena pemecatan beliau?
3) Kenapa tidak dijemput panel yang sepatutnya, pada topik terdahulu. Tokoh lain yang keluarkan amanat, tapi tokoh lain yang jadi panel. Dah tentu buruk responnya.
4) Kenapa tokoh ini ditanya lebih tentang permasalahan dalam parti beliau? Adakah sebagai alat untuk kempen PRU13. Memperlihatkan kekurangan dalam parti lain, dan melebihkan parti satu lagi.

Konklusinya, hamba suka pada keterbukaan yang ditunjukkan oleh pihak media ini. Membenarkan dan memberi peluang kepada pihak sepatutnya untuk membuat pencerahan. Hamba tidak ada pada mana2 pihak. Tetapi hanya menulis dari mata seorang rakyat.Apalah yang ada pada pendapat seorang remaja berusia 22 tahun?

*ini hanya pendapat sahaja. Jauh sekali memberi kecaman pada mana-mana pihak


No comments:

Post a Comment