Hauzan Muttaqin

Hauzan Muttaqin

Friday, 15 March 2013

#cegah sebelum parah

Salam,
Dah lama dah aku dok tengok perangai dan gelagat orang macam ni. Kadang-kadang aku teringin sangat nak tanya, Apa sebenarnya yang depa nak dalam dunia ni?. Sebab segala perilaku yang depa buat langsung tak menunjukkan yang mereka tahu dan sedar bahawa dunia ini ada penghujungnya. 

Mesti hmpa yang baca pun pernah jumpa atau ada kawan yang macam ni. Tapi tulah, kadang-kadang kita nasihat tu macam mencurahkan air ke daun keladi je. Depa lagi pandai dari apa yang kita nasihat. Tapi tengok perbuatan depa taklah pandai sangat pun.

Aku ikut perkembangan dia daripada dulu lagi. Sejak aku mula kenai dia. Walaupun aku tak rapat dengan dia, or tak faham isi hati dia seperti apa yang dia selalu kata, tapi aku selalu jugak mengikuti perkembangan dia daripada kawan2 terdekat dia. So aku tau jugak la apa yang jadi. Dulu aku ambil keputusan untuk ikut sahaja alunan ombak diri dia. Walaupun sebenarnya dalam hati aku rasa sangat tak setuju, tapi aku biarkan saja. Sebab aku ingat kalau aku tegur, dia jadi tak boleh terima. Sebab dia memang orang yang macam tu. Tapi makin hari aku tengok makin besar kepala. Memperjuangkan freedom of speech and human right sampai tak ada limit. Cik adik oi. dalam dunia ni semua benda ada limit dia. Kuasa Allah saja yang tak ada limit. So kalau nak perjuangkan hak sendiri pun kena la ada limit. Ini tidak, apa saja yang orang tegur, ang kata org tak faham ang. Tapi ang tak cuba buatkan orang bagi faham diri ang. Bila orang tak amek tau pasal ang, ang kata orang ni tak adil. 

Kami bukan tak mau tolong diri ang. Kesian sangat aku tengok perubahan diri ang. Apa la perasaan parent ang bila tengok ang macam tu. Tapi aku geram jugak bila ang sendiri tak tolong untuk ubah diri ang. Kalau ikut prinsip aku, nak je aku buat cara paksaan. Tapi bila fikir balik, ang bukan adik kandung aku. for sure ang takkan ikut cakap aku.

Macam ni lah. Pesanan aku, cuba cari balik asal usul diri kita. Dengar cerita kau ni knowledgeable. Banyak membaca dan banyak maklumat. Cuba luangkan masa untuk tengok balik diri ang. Instead of tengok diri orang lain.  Kemudian amek masa untuk fikir dengan otak pandai ang tu. Adakah betul apa yang ang buat tu. Betulkanlah diri ang tu. Sebab aku dah tak tahan tengok perangai ang. Kalau bab bagi komen kat orang buakan main lagi. Tapi diri sendiri tak macam tu pun. ang tolong diri ang dulu. Kemudian baru kami akan tolong dan bantu ang.

Sekian

No comments:

Post a Comment