Hauzan Muttaqin

Hauzan Muttaqin

Wednesday, 20 March 2013

#kerja

Salam,
Mungkin ramai dah tahu semester ini aku mula mengorak langkah untuk mengoptimumkan masa aku di Newcastle. Jadi keputusan yang aku ambil adalah untuk bekerja separuh masa. Tempat kerja yang aku pilih adalah tempat biasa bagi pelajar Malaysia lain bekerja,iaitu IBIS Budger Hotel. Bekerja sebagai Housekeeper. Basically macam mana Bangla kat Malaysia dok kerja cleaner, macam tu lah aku kerja. Tapi mungkin aku literate lagi.hahah.. So setelah training, aku pun start kerja. Alhamdulillah, setiap dua minggu aku akan dapat gaji. Setakat sekarang average aku boleh dapat dalam 300aud dalam masa dua minggu. Jadinya 600aud dalam sebulan. Bagi aku bukan duit yang aku pentingkan ( walaupun memang kita harapkan dapat duit) tapi pengalaman berkerja dan menjadi orang bawahan itu yang aku mahukan. Kerana aku lebih suka merasa susah lebih dahulu daripada orang. Supaya apabila aku diatas kelak, aku takkan lupakan orang-orang dibawah.

Memang aku tak sarankan kepada kebanyakan orang untuk kerja di sini kalau orang tu jenis mewah dan tak pernah merasa susah. Sebab kerja ni kotor, penat dan meletihkan. Memandangkan aku pernah jadi 'orang minyak' ( pekerja di kedai minyak), jadinya aku agak faham apa itu erti berada di bawah dan apa erti bekerja di tempat kotor. Namun seperti yang aku katakan tadi, bukan jenis kerja atau berapa gaji yang aku pentingkan. Tapi pengalaman bekerja dan menjadi orang bawahan itu yang memberi nikmat kepadaku. Kerana aku yakin suatu hari nanti aku akan jadi orang besar. Dan pada ketika itu, aku akan membela nasib orang-orang bawahan.

Sepanjang bekerja, aku mula berkenalan dengan ramai orang yang juga turut bekerja di situ. Bermacam-macam jenis orang aku kenal. Ada yang cakap besar, ada yang curi tulang, ada yang sangat tekun. Walau apa pun karakter diri mereka, layanan diri aku pada mereka tetap sama. Salah seorang yang aku baru kenal adalah Titu (nama macam TUTTI FRUTTI, haha). Titu ni asalanya dari Bangladesh. Tapi dah 6 tahun bekerja di Australia. Dah bermacam kerja dia dah cuba. Sepanjang perkenalan kami, aku ada bertanya kenapa dia gila sangat nak bekerja di Australia. Jawapannya mudah. nak kumpul duit untuk berkahwin. Kedatangan dia ke Australia hanyalah semata-mata untuk mengumpul duit dan pulang semula dengan membawa duit yang banyak untuk berkahwin. Umur dah 29 tahun katanya. Dah terlalu lewat. Besar juga pengorbanannya. Dan yang paling aku suka, dia Muslim..hehe.. Memang nampak sangat rasa bertanggungjawab dalam diri dia. Memang salute habis.

 












(amacam bilik yang kami kemas? ada gaya 5 stars? haha )

No comments:

Post a Comment