Hauzan Muttaqin

Hauzan Muttaqin

Friday, 8 March 2013

#ketabahan

Salam,
Kadang-kadang diri boleh terpegun tengok orang menghadapi ujian yang besar-besar. Sedangkan diri ini tak pernah pun diuji dengan perkara major dalam hidup. Ada beberapa orang yang aku kenal yang aku rasa depa ni sangatlah tabah dan kuat semangat. Kena uji macam-macam tapi tetap cool rileks dan teruskan hidup (walaupun sebenarnya dalam hati depa tak siapa tahu perit jerih depa menghadapi ujian tu. Tapi tak kisahlah apa pun perasaan depa, kerana depa masih berjaya untuk tunjukkan bahawa mereka juga menikmati nikmat dunia ini. Walaupun sebahagian nikmat mereka telah ditarik. Difitnah besar-besaran, hilang ibubapa, diserang penyakit yang membunuh dan pelbagai lagi. Namun depa masih mampu bertahan. Dari mana la depa ni dapat ketabahan?

Sebenarnya aku rasa ketabahan ni perasaan yang Allah kurniakan. Dia yang bagi ujian, Dia juga yang bagi ubat kepada ujian itu(ketabahan). Unik juga hidup ni. Tapi itulah norma hidup kita sebagai Islam. Satu yang aku perasan, lagi kuat ujian yang orang kena, lagi rapat depa dengan Allah. Dan pada saat dan ketika itu, Allah akan kurniakan depa dengan ketabahan jiwa yang Maha besar. Sampaikan kita yang tengok ni rasa diri kita tak mampu pun nak hadapi ujian macam tu. 

Jadi apa yang aku belajar is, ada ujian atau tak, sentiasalah dekat dengan Allah, kerana Dia yang Maha mengurniakan. Ketabahan yang kita impikan sewaktu diuji itu pun datangnya daripada Dia. Jadi apa tunggu lagi, carilah Dia sebelum kita lari dari jalan yang sebenar.

#Antara orang yang aku kagumi atas ketabahan mereka. Walau ujian melanda, tapi tetap istiqamah, sabar dan mampu menghadapinya malah lebih baik lagi perkembangan mereka.

1) Puan Hashimah(mak aku sendiri la, haha). Kalau tengok balik kisah silam mak aku memang menyayat hati la. Lebih lagi dari BersamaMu.hehe. Punya hidup dalam serba kekurangan sampai celup jari dalam air teh sebab takdak biskut untuk dicicah. Memang sedih la. Tapi tengok saja mak aku sekarang. (takla kaya dan berjaya sangat pun) tapi kalau nk compare hidup dia dulu dengan sekarang memang aku consider seorang yang berjaya dalam hidup la.. Tahniah Puan Hashimah!!!... hehehe

2) Mohd Hatif( abang aku). Insan ni lagi aku respect. Ujian yang dia terima gila punya besaq. Tapi satu demi satu dia hadapi. PErrggghhh, memang kalau aku cerita ujian yang dia hadapi orang pun akan sedih baca. Tapi dia dengan penuh semangat hadapi semua ujian tu. Memang salute la makhluk Allah yang sorang ni... Aku pun goyang kalau kena uji macam tu... Ni memang jadi idola aku la...=)

3)Anwar Ibrahim (politik skit, hahaha) tapi betul la. lihat saja fitnah dan dugaan yang dia hadapi. Tak kira la dia salah ke dia betul ke, yang penting dia dan keluarganya masih utuh menghadapi satu demi satu ujian. 

4) Kawan baik aku sendiri Nurasyikin. ini tahun ke-9 kenal manusia bernama Nurasyikin nih., MashaAllah.. dia punya ketabahan dan tahap survival hidup sangatlah besar. Allah saja yang tahu betapa kuat dan besar hati beliau menghadapi ujian satu demi satu. Aku rasa kalau diri aku yang kena ujian mcm tu, dah lama aku fail.

5) Mak kepada kawan sekolah rendah aku dan juga kawan kepada mak aku sendiri. Dua insan ni diserang penyakit yang end stage la. Tapi dengan kekuatan dalaman yang depa ada, sampai mampu survive daripada penyakit tu dan masih hidup sampai sekarang(memangla hidup dan mati tu ketentuan Allah, tapi effort yang depa tunjukkan tu sangat mengkagumkan). malah dua insan ni sentiasa membantu manusia yang senasib dengan mereka. Murni sungguh usaha mereka.

6) Natasha (kawan USM), walaupun aku baru je kenal dia ni. Tapi setelah dapat tau kisah hidup dia, memang respect gak la family dia dan diri dia sendiri. Bayang tengok la, dari kecik dia boleh survive untuk hidup sampai berjaya sekarang ni. Walaupun Allah uji dia sejak dari dia kecik lagi. Tahniah jugak la kat insan ni... Kalau aku yang kena ujian ni, memang aku rasa aku tak mampu jadi insan yang berjaya macam dia.

7) banyak lagi insan lain yang aku kenal and hadapi pelbagai ujian dalam hidup depa. Nanti kalau aku ingat aku update lagi. Setakat sekarang itu je yang aku boleh fikir.

Secara kesimpulannya, hidup kita ni memanglah akan sentiasa diuji.Kalau takdak ujian, macam mana kita nak naik pangkat. Nak naik darjah kat sekolah pun kena amek ujian. Biasalah ujian itu. Cuma berjaya atau tidak untuk kita menghadapinya. Tips yang biasa dikongsikan ialah, dekatlah dengan Dia. Sebab pape pun kita bergantung kat Dia jugak.. tak lari mana aih.. kita ni manusia biasa ja. Apa pun tak dak. Semua Dia yang bagi...

Sekian
#sori sebab guna nama certain orang tanpa mintak kebenaran. Tapi sebab memang aku kagum dengan hampa, sebab tu aku main tulis ja.hehe...
goodluck guys in whatever field.

No comments:

Post a Comment