Hauzan Muttaqin

Hauzan Muttaqin

Sunday, 7 April 2013

#kongsi

Salam,
Nukilan kali ini hanya sekadar perkongsian. Jauh sekali hendak meninggi diri. Mungkin ada dikalangan kita yang juga mengalami perkara yang sama. 

Baru-baru ini, datang seorang insan berbual denganku. Tidak lama lepas itu beliau mula memuji diriku. Katanya beliau kagum melihat aku yang tabah menghadapi segala ujian dan positif dalam semua kerja buat. (kalau dilihat dari luar, memang nampak tabah, tapi di dalam hati ni remuk juga la). Kata beliau lagi, sukar juga nak jumpa manusia yang sentiasa ada daya gerak diri yang positif, kerana selalunya kita sentiasa saja meletakkan tembok besar dihadapan kita sebelum kita mencuba melakukan sesuatu.

Beliau kemudian bertanyakan apa rahsia disebalik peribadi diri sebegitu. Dengan rasa rendah diri, aku memulakan bicara untuk berkongsi dengan beliau. Aku memberitahu beliau, tidak kira seberat mana ujian yang kita hadapi pun rahsia yang aku gunakan tetap sama. Rahsianya ialah 33 kali Subhanallah, 33 kali Alhamdulillah dan 33 kali AllahuAkbar setiap selepas solat fardhu. Memang tiada dalil kukuh kepada amalan ini. Namun, semenjak diberitahu oleh ibuku untuk mengamalkan perkara ini, aku merasakan seperti ada hikmahnya setiap kali mengamalkannya. Kadang-kadang, badan rasa letih sangat untuk melaksanakan sesuatu, namun amalan ini seperti mengurangkan beban dan memudahkan segala kerja buat.

Mungkin bagi orang lain, lain cara amalannya.Tidak kira apa jua amalan kita, yang pasti sentiasa ingat Allah adalah kunci kepada segalanya. Kerana dariNya kita datang dan kepadaNya jualah kita kembali...

No comments:

Post a Comment