Hauzan Muttaqin

Hauzan Muttaqin

Wednesday, 28 May 2014

Capibility beyond ability

Salam,

Terkadang kita selalu letak kayu ukur diri kita pada manusia lain. Sedangkan kita tak sedar bahawa setiap orang tak punyai kemampuan yang sama seperti kita.

Maka semakin banyak kita kenal dan perhatikan manusia, semakin kita sedar bahawa sebenarnya kita perlu hargai kebolehan diri individu tersebut. Jangan pernah minta individu itu lakukan apa yang dia tak mampu lakukan. Kerana dia hanya akan kecewakan harapan yang kita letakkan padanya.

Benar, kadang-kadang kita perlu cabar diri seseorang untuk lakukan sesuatu kerana kita yakin dia ada potensi ataupun kita memang nak dia lakukan sebegitu. Tapi jangan lupa, seseorang itu mungkin sudah 20 atau 23 tahun hidup dalam keadaan diri yang sebegitu. Tak pernah cuba lakukan sesuatu yang luar dari kebolehan diri. Dan mungkin tak pernah sedar pun bahawa dia punyai kebolehan lain.

Mungkin cara terbaik kalau kita nak juga paksa seseorang untuk mencabar dirinya melakukan sesuatu yang kita nak dia lakukan adalah dengan memberi panduan atau pertolongan yang baik. Supaya individu tersebut tidak sangkut di tengah jalan atau hilang punca tatkala melakukan sesuatu.

Dengan adanya pertolongan seperti itu, barulah mereka akan rasa dibantu dan ada semangat untuk cuba mencabar diri mereka. Kalau tidak, mereka hanya akan teruskan kerja mengikut apa yang mereka mampu lakukan dan mereka tahu lakukan.

#refleksidiri
#nukilandimalamhari

2/10 Faulkner Crescent
12:16am
29th May 2014

No comments:

Post a Comment