Hauzan Muttaqin

Hauzan Muttaqin

Friday, 2 May 2014

Indahnya Bercakap Benar

Salam,

Alhamdulillah, hari ini aku selesai membantu sahabatku melaksanakan satu perjanjian jual beli. Proses muamalat ini memang amat merumitkan memandangkan ia melibatkan jumlah wang yang besar.

Namun apa yang menarik perhatian aku adalah sikap yang ditunjukkan oleh kedua-dua belah pihak. Si penjual cuba sedaya upaya meyakinkan si pembeli tetapi tidak langsung cuba menyembunyikan atau membuat cerita baru bagi meyakinkan pembeli. Sebaliknya menggunakan mekanisma jujur dan bercakap benar sebagai senjata. Si pembeli pula cuba sedaya upaya mengumpul maklumat tentang produk tersebut dengan harapan si penjual tidak menipu dan membuat cerita baru.

Di akhir proses tersebut, si pembeli bersetuju dengan tawaran yang dilakukan. Bila ditanyakan kembali mengapa bersetuju sedangkan ada keluhan kecil sebelum membuat keputusan. Kata beliau, "Aku tersentuh dengan kejujuran yang dia tunjukkan". 

MashaAllah... betapa kuatnya kuasa jujur itu. Impaknya teramat besar. Mampu mengubah fikiran dan keputusan seseorang. 

Kesimpulannya, berlaku jujurlah dan bercakaplah yang benar-benar saja. Walaupun terkadang kebenaran itu menyakitkan. Aku belajar sesuatu hari ini... Alhamdulillah

#jujur #lessonlearnt

No comments:

Post a Comment