Hauzan Muttaqin

Hauzan Muttaqin

Monday, 5 May 2014

Makin hari makin sayang?

Salam,

Dah masuk berbulan berkenalan. Memang dah banyak perkara yang berjaya diluahkan bersama. Namun jauh di sudut hati selalu saja memikirkan atas sebab apa insiden ini berlaku. 
Adakah kekosongan jiwa yang melampau buatkan masih ada keinginan untuk mengisi? 
Atau sekadar mahu bersama seseorang? 
Atau memang si dia yang ku cari? 

Tak mudah bila bermain dengan hati dan perasaan. 
Tak semudah arahan yang kau beri. 
Tak semudah pertolongan yang kau minta. 
Lebih daripada itu. Perlu penelitian rapi. Perlu kefahaman mendalam. Perlu perincian teliti.

Risau juga tempoh masa yng diluangkan hanya penipuan semata-mata. 
Penipuan yang aku reka menjadi realiti. 
Penipuan yang aku karang menjadi kisah kita.
 Penipuan yang aku zahirkan untuk kita.

Aku faham benar dengan permintaan kau. Buatlah keputusanmu. Agar aku tak teruskan penipuan ini. Tapi sayang, tak semudah yang kau sangkakan. 
Ini bukan hal membeli barangan.
 Ini lebih daripada itu. 
Ini hal sebesar hidupku.
 Ini hal setaraf nyawaku. 
Ini hal berkaitan masa depanku.

Kusut benar bila diminta buat keputusan. Andai kau ada peluang, marilah cuba kasutku. 
Biar kau rasa apa perasaannya berada pada posisiku. 

Bukan salah kau datang dalam hidupku. Itu takdir. Benar. Aku akui. 
Bukan salah kau bila keputusan dibuat dengan mendadak. Itu hak kau. Aku akui.
Bukan salah kau cepat menyesuaikan diri. Itu kelebihan kau. Aku akui.
Tapi segalanya berbalik kepada aku. 
Berbalik kepada pendirianku. 
Berbalik kepada keputusanku.
Itu yang merunsingkan.

Aku berserah. Tiap malam sujud dan doa menjadi pembantu. 
Moga segalanya Allah susun sebaiknya untuk aku, kau dan dia. 
Aku redha...

#nukilandikalasendirian
Huxley Library
4:31pm
6 May 2014

No comments:

Post a Comment